Etelä-Pohjanmaan Hengitysyhdistys

Tietoa toiminnastamme

Edistämme hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja yhdenvertaisuutta.

Vaikutamme asiantuntijana mielipiteisiin ja päättäjiin.

Toimimme terveellisen elinympäristön ja puhtaan ilman puolesta.

Kehitämme jäsenpalveluita ja yhteistyöverkostoja.

Etelä-Pohjanmaan Hengitysyhdistys ry edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja yhdenvertaisuutta sekä toimii terveellisen elinympäristön puolesta.

Vaikutamme asiantuntijajärjestönä kansalaismielipiteeseen ja päättäjiin sekä kehitämme jäsenpalveluja ja yhteistyöverkostoja.

Etelä-Pohjanmaan Hengitysyhdistys ry on ajanut jo vuodesta 1953 hengityssairaiden asioita. Yhdistyksemme kuuluu 92 muun hengitysyhdistyksen tavoin Hengitysliittoon, joka on 35 000 jäseninen, valtakunnan suurimpia sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

Jäseniä yhdistyksessämme on n 550. Heistä noin puolet on astmaatikkoja, uniapneetikkoja noin 20 %,  tuberkuloosin sairastaneita on n. 15 %, samoin kuin astmalasten vanhempia, lisäksi on jäseniä, joiden sairausryhmät liittyvät hengittämiseen eli keuhkoahtauma, pölykeuhkot, harvinisia hengityssairauksia jne...

Tuemme ja ohjaamme hengityssairaita kuntoutukseen ja sopeutumisvalmennukseen hakeutumisessa, vertaistuen löytämisessä, tupakoinnin lopettamisessa yms.....

Järjestämme virkistystä kesäisin tekemällä retkiä eri puolella Suomea.

Kehitämme itseämme ja ennakoimme ajankohtaisia asioita järjestämällä yleisö- ja tiedotustilaisuuksia.

Tiedotamme tilaisuuksistamme alueemme maakuntalehti Ilkassa sekä ilmaisjakelulehti Eparissa.
Ajankohtaiset tapahtumat löytyvät myös näiltä verkkosivuiltamme.

Jäsenkirjeen lähetämme kaikille jäsenille kerran tai pari vuodessa. Jäsenkirjeessä kerrotaan ajankohtaisista asioista, vertaistukiryhmistä ja retkistä, joita kesäisin teemme.

Yhteistyökumppaneitamme ovat Seinäjoen keskussairaalan keuhkopoliklinikka, alueemme terveyskeskukset, joissa jokaisessa toimii nimetty astmayhdyshenkilö, samoin kuin apteekeissa.

Myymme toimistollamme PEF-mittareita, allergiaystävällisiä, pölyämättömiä vuodevaatteita ja pakkassään hengitysilmalämmittimiä.

Jaamme Hengitysliiton julkaisemia ilmaisia oppaita.

TERVETULOA TUTUSTUMAAN TOIMINTAAMME!

Jäsenetuna saat viisi kertaa vuodessa ilmestyvän Hengitysliiton jäsenlehden.

Ryhmät: