Huittisten-Sastamalan Hengitysyhdistys

Huittisten-Sastamalan Hengitysyhdistys on perustettu vuonna 1996 Huittisten Seudun Hengitysyhdistys ry:n nimellä. Nykyisellään toiminta-alueeseemme kuuluu Huittinen, Punkalaidun ja Sastamala. Kuulumme Länsi-Suomen alueella yhtenä jäsenyhdistyksenä Hengitysliittoon, joka toimii hengityssairaiden etujärjestönä. Yhdistyksellemme tämä vuosi on 20. toimintavuosi ja vuoden 2014 lopussa yhdistyksessämme oli 168 jäsentä. Jäsenistömme suurin sairausryhmä on astma ja muita yleisimpiä ovat uniapnea, keuhkoahtaumatauti ja tuberkuloosi (ent. potilaita). Varsinaisina jäseninä on myös perheenjäseniä, hengityssairaan lapsen huoltajia, sekä mihinkään sairausryhmään kuulumattomia.

Yhdistyksemme tavoitteena on edistää hengityselinsairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja yhdenvertaisuutta, järjestämällä asiantuntijaluentoja, vertaistukiryhmiä, liikuntatapahtumia ja virkistysmatkoja.

Teemme yhteistyötä päättäjien ja viranhaltijoiden sekä muiden sosiaali-, terveysalan- ja eri vammaisjärjestöjen kanssa. Jäsenilloissamme vierailee yrittäjiä esim. hierojia, jalkahoitajia, kuntohoitajia tai luontaistuotteiden esittelijöitä.

Voit tiedustella toiminnastamme yhteystiedoista löytyviltä henkilöiltä ja seurata ilmoitteluamme paikallislehtien (Lauttakylä, Alueviesti, Punkalaitumen Sanomat) seuratoimintapalstoilta. Yhdistyksemme noudattaa Hengitysliiton toimintalinjausta seuraten liiton vuosikelloa.

Löydät ajankohtaisia asioita Sinulle viisi kertaa vuodessa kotiin postitettavasta Hengityslehdestä ja pyrimme tiedottamaan yhdistyksemme tapahtumista näiden kotisivujen Ajankohtaista -otsikon uutisissa.

Jäseniltoihimme osallistutaan yleensä aktiivisesti kerran kuukaudessa. Vierailijat, tuolijuomppa ja yhteinen kahvihetki seurustellen virkistää ja on tärkeää vertaistukea.

Yhdistyksellämme on oma kuntosalivuoro Kaarirannassa pe klo 17.00-18.00 ja vanhusten ulkoiluttamiseen osallistuville myös keskiviikkoisin klo 17.00-19.00. Kuntosalin laitteet ovat helppokäyttöisiä ja suunniteltu juuri ikääntyvien lihaskunnon säilyttämiseen. Vielä on tilaa uusille kunnonkohottajille, liikuntavastaavamme on paikalla neuvomassa.

Osallistumme vanhusten ulkoiluttamiseen Kaarirannassa ja Kuninkaisten vanhainkodilla sään mukaan tai järjestämme viriketoimintaa.

Lisäksi vielä kesäpyöräily kerran viikossa Huittisissa ja uimahallin käyttö 2 krt/kk Sastamalan uimahalleissa Kiikassa ja Keikyässä.

Ryhmät: