Ajankohtaista

26.8.2016 Ilman päivänä muistutetaan sisäilmasta sairastuneiden vertaistuen merkityksestä

Julkaisuaika:
20.8.2016 10:55

Vertaistuen merkitys sisäilmasta sairastuneille on tärkeää

Hengitysliitto ja hengitysyhdistykset eri puolilla Suomea muistuttavat siitä, että tällä hetkellä suurin ilmanlaadun ongelma on sisäilma. Sisäilmaan liittyvät ongelmat koskettavat tuhansia suomalaisia.

Jopa 600 000 – 800 000 suomalaista altistuu päivittäin kosteus- ja homevaurioille kodeissa, työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa. Sairastuneita on arviolta tuhansia.

Vertaistuki on tärkeää sisäilmasta sairastuneille, jotka voivat terveytensä lisäksi menettää esimerkiksi kotinsa tai työpaikkansa. Vertaistuki antaa mahdollisuuden jakaa ajatuksia ja kokemuksia muiden sairastuneiden kanssa ja saada toisilta tukea.

Valtakunnallista vertaistukea tarjoaa Hengitysliiton sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin. Puhelimessa päivystävät Hengitysliiton kouluttamat vertaisohjaajat ja kokemustoimijat. Puhelin tarjoaa tukea ja apua sisäilmasta sairastuneille ja heidän omaisilleen. Puhelimesta vertaistukea saavat esimerkiksi henkilöt, jotka eivät voi välimatkojen takia osallistua vertaisryhmiin.

Lisätietoa Hengitysliiton ja hengitysyhdistysten tarjoamasta vertaistuesta saa osoitteesta www.hengitysliitto.fi/vertaistuki.

Iisalmen Seudun Hengityksessä toimii sisäilmasta sairastuneiden vertaisryhmä jota ohjaa Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija.  Ryhmä etsii kokoontumistilaa Iisalmesta, joten jos sinulla on tarjota sisäilmaltaan terve tila ilmoita siitä yhdistyksen sihteeri Eila Huuskolle puh. 044 5592210 tai sähköpostilla iisalmenseutu@hengitysliitto.fi.

Iisalmen Seudun Hengitysyhdistyksen toimitilassa osoitteessa Riistakatu 5 on avoimien ovien päivä 24.8. klo 10 - 13, jolloin yhdistyksen sisäilmasta sairastuneiden vertaisryhmän ohjaajat ovat tavattavissa.

Ryhmät: