Arkiliikunta arvoonsa, Suomi liikkuu 100 lasissa!

Julkaisuaika:
20.3.2017 13:27

Arkiliikunta arvoonsa, Suomi liikkuu 100 lasissa!

Tänä vuonna Iisalmen Seudun Hengitysyhdistys osallistuu Hengitysliiton liikuntatoimen 30-vuotisjuhlavuoteen viettämällä aktiivisen liikuntavuoden ja kannustamalla arkiliikuntaan sekä keppijumppaan. Osallistumme 23.3. klo 14 Iisalmen liikuntahallilla keppijumppa-tapahtumalla ”Suomi liikkuu 100 lasissa!” –kampanjaan.

Iisalmen Seudun Hengitysyhdistys kannustaa yhdistyksensä jäseniä, heidän läheisiään ja kaikkia muitakin liikunnasta kiinnostuneita paikkakuntalaisia osallistumaan yhdistyksen toimintaan eri tavoin. ”Yhdistyksessämme toimii Happiliikkuja-liikuntaryhmä parillisten viikkojen torstaisin klo 14 liikuntahallilla.  Liikuntaryhmä on kaikille avoin ja maksuton. Uudet jäsenet ovat aina tervetulleita.

Arkiliikunta on nimensä mukaisesti arjen aktiivista toimimista eli esim. erilaisten asiointimatkojen, kuten kauppa-, kirjasto tai virastokäyntien hoitamista kävellen tai pyöräilemällä.  Arkiliikuntaa voi harrastaa kävelemällä portaissa ja liukuportaissa, touhuamalla lasten kanssa ulkona, tekemällä puutarha- tai lumitöitä vuodenajan mukaan. Joskus arkiliikunta voi olla ihan vain istumisen katkaisemista niin, että aika ajoin nousee ylös seisomaan.

Hengityselimistölle parasta harjoitusta on hengästyttävä liikunta. Jokainen ihminen, myös hengityssairas, voi liikkua täysipainoisesti vaativallakin tasolla ja liikunta on lääkettä kaikissa hengityssairauksissa. ”On ainoastaan muutama liikuntalaji, kuten laskuvarjohyppy, paineilmasukellus ja vuorikiipeily, mitä ei hengityssairaalle suositella”, kertoo Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Janne Haarala. Hänen kollegansa Veera Farin rohkaisee jokaista hengityssairasta kunnosta riippumatta liikkeelle, sillä ”säännöllisyys ja arjen aktiivisuus ovat avainasemassa terveyttä ja mielen hyvinvointia edistävässä liikunnassa.”

Lisätietoja:

Eila Huusko