Ajankohtaista

Hengitysliitto on lahjoittanut hengitysharjoituslaitteita Kymenlaakson keskussairaalan lasten- ja nuorten poliklinikalle

Julkaisuaika:
3.7.2013 10:30

Hengitysliitto on lahjoittanyt 10 (kymmenen) hengitysharjoituslaitetta hengityssairautta sairastavien lasten käyttöön Kymenlaakson keskussairaalalle viikon 24 aikana. Laitteet on hankittu Hengitysliiton keräyksistä saamilla varoilla.

Vaikeaa hengityssairautta sairastavilla on usein hengitysvaikeuksia keuhkoputkien limakalvojen tulehdusten vuoksi. Tulehdus aiheuttaa runsasta limaneritystä ja tukkii hengitysteitä. Limaisuus myös lisää hengitysteiden tulehdusriskiä. Hankalassa tulehduksessa tai hengityssairauden pahenemisvaiheessa lapsia joudutaan hoitamaan sairaalassa. Hengitysliitto lahjoittaa lasten- ja nuorten poliklinikoille Acapella® PEP-hengitysterapiaharjoituslaitteita liman poistamisen helpottamiseksi.

PEP-hengitysterapiaharjoituslaitteita käytetään keuhkojen tyhjennyshoitoon ja hengityksen tehostamiseen sekä tilanjatkeena lääkkeenannossa. Yleisimmin sitä käytetään muun muassa astman, kystisen fibroosin sekä harvinaisten, vaikeiden hengityssairauksien hoidossa. Laite sopii hyvin lasten ja vuodepotilaiden hoitamiseen. Patentoidun keinumekanisminsä ansiosta laitteet toimivat missä asennossa tahansa - seisten, istualtaan tai jopa makuuasennossa. Laite sopii myös osastokäyttöön, koska sen puhdistus on helppoa ja yksinkertaista.

Kotkan hengitysyhdistys on luovuttanut hengitysharjoituslaitteet Kymenlaakson keskussairaalan lasten- ja nuorten poliklinikalle jossa niitä vastaanottamassa oli kuntoutusohjaaja Mari Kauhanen.

Kotkan Hengitysyhdistys sekä Hengitysliitto haluaa olla helpottamassa lasten hengitystä ja edesauttaa lasten toipumista sairautensa pahenemisvaiheesta sekä nopeuttaa kotihoitoon pääsyä.

Suomessa on 7-9 % lapsista sairastaa astmaa ja vaikeaa hengityssairautta sairastavia on satoja.

Kaikkiaan Hengitysliitto lahjoittaa 300 hengitysharjoituslaitetta lasten- ja nuorten poliklinikoille eri puolille Suomea tämän vuoden aikana. Yksi hengitysharjoituslaite maksaa 50 euroa.

Ryhmät: