100 jäsenen Mäntyharjun hengitysyhdistyksessä panostetaan liikuntaan

15.3.2016 10:10

Jorma Laesharju

Kuva: Jorma Laesharju

Mäntyharjun hengitysyhdistyksessä on tehty hiihtomatka Saariselälle jo useiden vuosien ajan. Ajankohta on ollut aina huhtikuu ja niin myös tänä vuonna. Hiihtoretki Saariselälle on 2.-9.4.2016 ja lähtijöitä on jo 46. Ilmoittautumiset ovat alkaneet jo syksyllä ja bussi täyttyy nopeasti. Yhteistyökumppanina on Mäntyharjun kunnan liikuntatoimi.

Toinen tähän kevääseen ja hiihtoon liittyvä toiminta on Mäntyharjun laturetkipäivä. Hengitysyhdistys on Suopellon mehuasemalla puhalluttamassa PEF-mittausta ja avustamassa mehu- ja kahvitarjoilussa. Samalla yhdistys esittelee Suomen Jonas oy:n hegitysilmanlämmittimiä. Tänä vuonna laturetkipäivä on 21.2.2016 klo 10.00.

Yhdistys aloitti viime syksynä Happiliikkuja-ryhmän, jossa kävijöitä on 30. Joka toinen viikko lukion pienellä salilla kokoontuva ryhmä osallistuu aktiivisesti oman kunnon ylläpitoon ja mukavaan yhdessäoloon.

Kymmenen hengen ryhmä kokoontuu viikoittain allasjumppaan ja voi sitä veden pärskettä kun ryhmäläiset juoksevat ja jumppaavat itselleen hengitysterveyttä!

Eija Salokatveen kirjottamia muistoja viime kevään Saariselän hiihtomatkalta.

Lapissa:

Paikallisen yhdistyksen kanssa. Aurinkoisen kuljettajan kyydissä. Herttaisen matkaemon johdolla. Lähtiessä ja saapuessa +6. Auringon paistaessa 15 tunnin matkat sujuvat rattoisasti tietokilpailujen, haitarimusiikin ja laulun merkeissä sekä evästaukoja pitäen.

Matkakumppanin lääkekuuri estää hiihtämisen. Kumppaniksi hiihtolenkille saan tutun tunturipapin. Poikkeamme Savottakahvilassa. Laanilaan jään monotansseihin Lokin ja Pyynikkivalssin ajaksi.

Sukset saan pitämään punaisella Rexillä 0-10+. Yksi päivä kuluu Kaunispäällä jättimunkilla. Yksi ilta vierähtää miehen sukulaisella kyläillen ja kuha-ateriasta nauttien.

Pikkuhiihtolenkeistä pohkeet kipeytyvät. Saunan löylyt ja venyttely auttavat. Kiilopään savusauna on elämys vailla vertaa. Kiva on kuulla muiden reissuista Kulmakurusta, Rumakurusta, Vellinsärpimeltä, Luulammilta, Kuukkelilammelta ja Ahopäältä. Onkohan joku käynyt Rautulammellakin?

Kaikkiin liittyy muistoja -71 vuodelta asti, onhan tänä 51. Lapin matkani. Ruoaksi nautimme porokeittoa, Teerenpesän poronkäristyksen ja mies maistaa Jäämeren lohta+kuningasrapua, saamme hyvää palvelua. Siulassa maistelemme hyvää kalalaatikkoa/lohesta ja pannaria. Matka Inarin Siidaan ja elämyksenä on Hannu Hautalan luontokuvat Souvarien tahdissa.

Viimeinen hiihtopäivä sujuu H:Hnimikirjoitusta muistellen. Vielä Panimossa bingoa ja ehkä lohikeittoa?

Aika on pakata ja lähteä Mäntyharjulle hotelliaamiaisen jälkeen.

Teksti: Eila Tuovinen ja Helena Narkilahti

Ryhmät: