Hengitysliiton vertaistukikoulutus

Julkaisuaika:
25.10.2017 19:01
Hengitysliitto järjestää hengityssairaiden vertaistukijakoulutuksen vuonna 2018. Haku avoinna 31.10. - 24.11.2017

Hae Hengitysliiton vertaistukijakoulutukseen!

Vertaistukijan tehtävänä on tukea hengityssairasta ja hänen läheistään sairauden kanssa elämisessä. Tuki perustuu kuuntelemiseen, keskusteluun ja omien kokemusten jakamiseen. Tukeminen tapahtuu puhelimitse tai mahdollisuuksien mukaan kasvokkain kohtaamalla.

Koulutukseen voit hakea, jos olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä ja sairastat jotakin hengityssairautta. Hengitysliiton jäsenyhdistyksen jäsenyys on edellytys koulutukseen valituksi tulemiselle. Voit liittyä jäseneksi täällä: https://www.hengitysliitto.fi/fi/liity-jaseneksi/jaseneksiliittymislomake

Hakeminen, haastattelut ja valinnat

·         Haku avoinna 31.10. - 24.11.2017

·         Hakulomake

·         Hakijat haastatellaan puhelimitse viikoilla 49 - 50.

·         Koulutukseen valitaan enintään 20 henkilöä.

·         Valinnoista ilmoitetaan hakijoille sähköpostitse 18.12.2017 mennessä.

Valituiksi tulleilta edellytetään osallistumista kahteen koulutusviikonloppuun ja vertaistukijana toimimiseen kahden vuoden ajan.

·         Vertaistukijakoulutus osa 1: Jyväskylä, 27.-28.1.2018

·         Vertaistukijakoulutus osa 2: Jyväskylä, 1.-2.9.2018

·         Koulutusten matka- ja majoituskulut korvataan Hengitysliiton luottamushenkilöiden matkustusohjesäännön mukaisesti.

Tammikuussa järjestettävän koulutusviikonlopun aiheita ovat: vertaisena toimimisen mahdollisuudet ja rajat, vertaistukijan tehtävä käytännössä, vertaistukijan oma motivaatio ja jaksaminen, Hengitysliiton tarjoama tuki, toiminnan suhde hengitysyhdistyksiin, toiminnan markkinointi ja raportointi.

Vertaistukija toimii pääasiassa puhelimessa tai Skype-yhteydellä sekä mahdollisuuksien mukaan kasvokkain. Koulutuksesta valmistuneiden vertaistukijoiden yhteystiedot kootaan Hengitysliiton verkkosivuille. Hengitysliitto tarjoaa tehtävän hoitamista varten vertaistukijalle Skype-tunnukset ja sähköpostiosoitteen.

Vaikka kyseessä on uusi vertaistuen muoto Hengitysliitossa, ovat monet vertaisohjaajat ja yhdyshenkilöt yhdistyksissä tarjonneet jo pitkään myös henkilökohtaista vertaistukea. Hengitysliitto haluaa vertaistukijakoulutuksella tarjota vertaistukijan vaativaan tehtävään lisää valmiuksia ja tukea, niin täysin uusille kuin jo kokeneemmille vapaaehtoisille.

Lisätietoja, kysymykset ja soittopyynnöt: vertaistukija@hengitysliitto.fi

Ryhmät: