Liikkumispolulta virtaa kaamoksen voittamiseen

Julkaisuaika:
14.11.2017 11:58

Kaamosaika käy monen voimille, kun päivät lyhenevät ja on pimeää. Virtaa pitäisi saada jostain muualtakin kuin makeisrasiasta. Erityisesti pitkäaikaissairaille, kuten keuhkoahtaumatautia sairastaville, hyvästä ravinnosta ja riittävästä liikunnasta huolehtiminen ympäri vuoden on tärkeää. He kirjaimellisesti joutuvat liikkumaan ”henkensä edestä”.

Säännöllinen liikunta itsenäisesti tai vertaisen kannustamana tukee hoitotyön onnistumista.   Pitkäaikaissairaan liikuntaa voi tukea kannustamalla, lähtemällä mukaan liikuntakaveriksi, ohjaamalla erilaisiin liikuntaryhmiin sekä huolehtimalla kuntatasolla liikuntapolkujen olemassaolosta.

Terveydenhuollon ammattilaiset voivat kannustaa pitkäaikaissairaita, kuten keuhkoahtaumatautia sairastavia liikkumaan antamalla lähetteitä, kirjallisia ohjeita ja suosituksia. Sairastuneet tarvitsevat yksityiskohtaisesti tietoa siitä, missä ja milloin liikunnallinen kuntoutus voi alkaa, kuinka sinne mennään ja kuka on liikuntapoluissa vastuuhenkilönä ja tukena.

Liian moni pitkäaikaissairas jää itsekseen pohtimaan, mikä on hänelle turvallista ja kuntouttavaa liikuntaa. Niin lääkärit, hoitajat, fysioterapeutit kuin farmaseutit apteekeissa ovat kaikki saumattoman yhteistyön kannalta avainasemassa. Jokaisen ammattiryhmän panosta tarvitaan muistuttamaan sairastunutta paikallisista vaihtoehdoista ja toimintatavoista liikuntapolulle pääsemiseksi, ja kannustamaan siinä pysymisessä.

– Meillä Pieksämäen Seudun Hengitysyhdistyksessä järjestetään paljon erilaista liikuntaa, kuten Boccia, BailaZum, Lentopallo, Happiliikkujat sekä Asahi/jooga. Ajankohtaiset paikka- ja aikatiedot löytyvät yhdistyksemme tapahtumakalenterista kertoo Pieksämäen Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Susanna Vauhkonen.

Pieksämäen Seudun Hengitysyhdistyksen toiminnasta saa helposti tietoa verkosta osoitteesta www.hengitysyhdistys.fi/pieksamaenseutu. Vertaisliikunta kannustaa ja tuottaa sekä mielen että fyysisen kunnon hyvinvointia. Hengitysyhdistykseen voivat olla yhteydessä hengitysterveydestä kiinnostuneet, hengityssairaat ja heidän läheisensä, sekä hoitoketjuissa ja liikkumispoluissa mukana olevat ammattilaiset.

Maailman keuhkoahtaumapäivää vietetään keskiviikkona 15.11.2017. Hengitysliitto kannustaa silloin erityisesti keuhkoahtaumatautia (COPD) sairastavia viettämään päivää liikunnallisissa merkeissä.

Lisätietoja:
Susanna Vauhkonen