Tästä eteenpäin

Leena Winter | Julkaistu 23.10.2017 15:40 | 0 Kommenttia

Runsas viisi vuotta sitten tulin ensi kertaa Hengitysyhdistyksen toimistoon. Edellinen työntekijä oli lähtenyt kuukausia sitten. Kaikki oli vierasta, työnkuva epäselvä ja pöytä täynnä outoja asioita. Ei auttanut kuin ryhtyä etsimään tietä eteenpäin. Tekemällä oppii, sanotaan - ja jos siihen on uskominen, pitäisi oppia olla riittämiin. On aika jättää tämä taakse ja katsoa eteenpäin.

Nyt minulla on jo aika hyvä käsitys siitä, miten tämä perinteinen, arvostettu yhdistys toimii. Tiedän vähän sitäkin, miten pitäisi toimia paremmin. Kaikki ei suju  kuin Strömsössä, mutta enimmäkseen jää myönteisiä muistoja. Pahat päivät ja ikävät sanat on eletty ja sanottu, ne ovat olemassa, mutta onneksi hyviä on enemmän.

Suurin rikkaus ja yhdistyksen ydin mielestäni on aktiivinen vertaistoiminta. Se on voimistunut viime vuosien aikana huomattavan isoksi, jäsenistöä kiinnostavaksi, kokoavaksi toiminnaksi. Vertaisryhmien vetäjät ovat kaikki myös itse ryhmäläisiä ja vertaisia.

Jatkuva oppimisen paikka on tiedon avoin kulku, oikean tiedon jakaminen ja tiedon eteenpäin vieminen. Liian monet asiat jäävät nurkkakuntaisesti pienten porukoiden tietoon. Tämä yhdistys olisi voimakkaampi, jos uskallettaisiin puhaltaa yhteen hehkuvaan hiileen eikä istuttaisi tiukassa piirissa oman pikkuisen savuavan nuotion ympärillä.

Yhdistyksen hallitus on niin viisas kuin yhdistyksen jäsenet sen haluavat olevan. Monipuolisen yhdistyksen hallinto edellyttää monenlaista osaamista. Hallitus ei voi olla yhden asian äänitorvi. Sen pitää katsoa avoimesti tulevaisuuteen ja etsiä mukaan nuorempia ikäluokkia. Kun syksymmällä valitaan uusia vastuuhenkilöitä, pitää miettiä kaikkia niitä alueita, joista hallitus vastaa: vertaistoiminta, liikunta, verkostoituminen, tiedotus, neuvonta, talous, kiinteistöt ym. Kukaan ei ole kaikkien alojen asiantuntija, mutta yhdessä on mahdollisuus hallita monia osa-alueita. Hallituksen tärkein työ tehdään kokousten välillä valmistellen, paneutuen, selvitellen, neuvotellen eikä kokouspöydän ääressä papereita tavaillen.

”Mitä sitten teet, kun jäät eläkkeelle?”, kuulen kysyttävän. Vastaan: ”Ihan samaa kuin ennenkin” Työ on ollut korkeintaan neljännes kokonaisajasta. Annan nyt enemmän läheisille ja ystäville, harrastan enemmän kirjoittamista, lukemista, käsitöitä, matkustelua ja mökkielämää. Ei pelkoa, että pitkästyn tai kaipaan takaisin.

Kiitos näistä vuosista! Toivotan viisautta ja jaksamista vastuunkantajille sekä hyviä tulevia päiviä kaikille jäsenille sekä yhteistyökumppaneille hengitysterveyden vaalimisen saralla.

Leena Winter

P.S: Hyvä elämänmotto on vaikka tällainen:

Laulua ja omenia ja vapaus nukkua pitkään aamulla, se vasta jotain. Eikä kukaan kulje hokemassa, että ne ja ne asiat ovat tärkeitä ja että ne täytyy hoitaa eikä niitä voi siirtää. Annan niiden hoitaa itse itsensä parhaansa mukaan.

(Tove Jansson)

Kirjoita uusi kommentti
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.