MIOLI

MIOLI tutkimushankkeen eteneminen

TIEDOTE

Mitattu ja ohjattu liikuntapalvelu -tutkimushanke (MIOLI) liikuntatapahtumia ikääntyville hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastaville

Pohjois-Savon alueella alkoi vuonna 2024 liikuntatutkimus MIOLI (Mitattu ja ohjattu liikuntapalvelu). Tutkimuksen kohderyhmänä ovat hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastavat ikääntyvät pohjoissavolaiset. MIOLI-tutkimuksessa tutkitaan liikunta-aktiivisuutta, toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyspalvelujen käyttöä. Tutkimuksen tavoitteena on säännöllisen liikunta- ja arkiaktiivisuuden lisääminen sekä toimintakyvyn ja elämänlaadun parantuminen.

MIOLI-tutkimuksessa on kaksi vaihetta:

Vaihe 1: Liikuntatapahtumat: tavoitteena on liikunta- ja arkiaktiivisuuden lisääminen kertaluonteisen liikuntakokeilun ja -neuvonnan avulla.

Missä voi osallistua? Tapahtumia järjestettiin eri puolilla Pohjois-Savoa keväällä vuonna 2024. Tapahtumat jatkuvat syys-lokakuussa 2024 Kuopiossa. Ks. aikataulu yhdistyksen tapahtumakalenterista.

Kuka voi osallistua? Tapahtumat ovat kaikille avoimia.

Mitä tapahtuu? Liikuntatapahtumissa voi osallistua ohjattuun sauvakävelyharjoitteluun, toimintakykymittauksiin, saada ohjausta ja neuvontaa liikunnasta ja terveydestä sekä saada tietoa omasta toimintakyvystä.

Miten jatkuu? Keväällä tutkimukseen osallistuneille järjestetään 6 kk seurantamittaukset marras-joulukuussa 2024.

Vaihe 2: liikuntaharjoittelututkimus, jonka tavoitteena on säännöllisen liikunta- ja arkiaktiivisuuden lisääminen 3 kuukautta kestävällä ryhmämuotoisella, ohjatulla liikuntaharjoittelulla.

Kuka voi osallistua? Kohderyhmänä ovat 55–75-vuotiaat astmaa tai/ja keuhkoahtaumatautia sairastavat henkilöt, jotka ovat ilmoittaneet liikkuvansa liian vähän.

Mitä tapahtuu? Tutkimukseen osallistuvat satunnaistetaan kahteen ryhmään eli liikuntaharjoittelua toteuttavaan liikuntainterventioryhmään tai vertailuryhmään.

Mitä sisältää? Liikuntaharjoitteluryhmän kuuluvat henkilöt osallistuvat 3 kuukautta kestävään liikuntaharjoitteluun, joka sisältää ohjattua sauvakävelyharjoittelua kaksi kertaa viikossa kerrallaan 60 minuutin ajan sekä tasapaino- ja lihasvoimaharjoittelua.

Vertailuryhmään kuuluvia henkilöitä pyydetään jatkamaan arkiaktiivisuuttaan ja liikuntaansa siten kuin ovat sitä aiemmin itsenäisesti toteuttaneet.

Kaikille MIOLI-tutkimuksen vaiheeseen kaksi osallistuville tehdään lääkärintarkastus, laboratoriotutkimuksia, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa mittaavia tutkimuksia sekä toimintakyvyn ja elämänlaadun mittauksia ja kysytään terveyspalveluiden käyttöä. Liikuntaharjoittelututkimus alkaa talvella 2025.

Rahoitus: Olvi-säätiöltä ja Kuopion seudun Hengityssäätiöltä.

Tutkimuksen kesto: 1.9.2023 – 31.12.2026.

Työryhmä: Savonia-ammattikorkeakoulu Oy, Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos, Itä-Suomen yliopiston Lääketieteen laitos (Biolääketiede, Liikunta- ja urheilulääketiede), Kuopion seudun Hengitysyhdistys ja Jyväskylän yliopisto.

Uudet liikuntatapahtumat uusille osallistujille toteutetaan Kuopiossa syys-lokakuussa 2024:

7.9.2024 lauantaina Kuopion Lippumäen liikuntahallilla (Osoitteessa Petosentie 8, 70820, Kuopio) ja sen lähimaasto, kello 10.00-14.00.

21.9.2024 lauantaina Kuopio-hallilla (Osoitteessa Opistotie 4, 70200, Kuopio) ja sen lähimaasto, kello 12.00-15.00.

5.10.2024 lauantaina Kalevalan koulun liikuntasalissa (Osoitteessa Pohjankatu 2, 70500, Kuopio) ja sen lähimaastossa, kello 17.00-19.00.

Liikuntatapahtuma kesto: enintään 4 tuntia.

Varustus: Liikunta tapahtuu sekä ulkona että sisällä.

• Ulkoliikuntaan soveltuva vaatetus ja kävelyyn soveltuvat kengät. Sauvakävelysauvoja saa lainaan tapahtuman järjestäjältä. Pienellä sateellakin tapahtuma pidetään.
  • Sisäliikuntaan sisäliikuntakengät tai kumipohjaiset tossut.

Vakuutus: Osallistujat on vakuutettu järjestäjän puolesta.

Osallistuitko liikuntatapahtumaan keväällä 2024?

Liikuntatapahtumien 6 kk seurantamittaukset toteutetaan ainakin Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa. Tiedote seurantamittauksista kevään tapahtumiin osallistuneille julkaistaan lokakuussa 2024.

Ilmoittautuminen ja yhteystiedot:

Kuopion Seudun Hengitysyhdistys, puh. 044 757 4642

tai

Saijamari Hiltunen, saijamari.hiltunen@savonia.fi, puh 044 785 6312

Marja Äijö, marja.aijo@savonia.fi, puh 044 785 6425

Savonian artikkeli 16.4.2024
tämän artikkelin voi myös kuunnella

Savonian artikkeli 2.9.2024
Opiskelijan kokemuksia MIOLI tutkimushankkeessa mukana olosta